Khamis, April 23

Panduan memilih Taska terbaik

Eh...nape pulak tetibe aku post topic ni?actually beberapa hari lps aku baru je dpt good&happy news from PPAS. aku dapat job yang aku apply 2 minggu lps kot and kene lapor diri 4 mei dpn.
Hari dpt tahu berita tu...aku rase suke sgt..tp disamping tu rase sedih...risau semua ade bile memikirkan si kecik sorang ni camne pulak lah nanti...sape nak jaga kalo ibu ngan ayah keje?huhu...

Setelah pikir punye pikir...bincang punye bincang ngan hubby...lastly kitorang agreelah nak hantar Danish ke nursery/taska..lagipun Danish dah beso sket...dh nk setahun lg couple weeks je...so..elok jgk Danish ke taska sbb nak belajar hidup dlm environment yg de kengkawan..jadi takdelah nanti Danish ni anti-sosial lak..ehe....tp yelah..boleh ke tidak anak ibu ni nanti org lain jaga? dahlah dr lahir sampai nk setahun ni dok berkepit dgn ibu die je...huhu...
Tp...hopefully Danish ok....sbb Danish pun tak takut org sgt...and mudah mesra ngan sesape...jd..aku hope sgt Danish ok bile ke taska nanti...

So...beberapa hari ni...aku sibuklah mencari maklumat2 pasal taska/nursery ni...and next week..aku and hubby akan pegi survey nursery yg area shah alam ni. Sib baik ade banyak gak taska/nursery kat area Shah Alam ni...cume kite kene pandailah pilih yg the best tuk anak kite. Aku ade bace artikel soal jawab pasal macammane nak pilih taska yg terbaik ni ptg td...so aku sukelah nak tempek kat sini sebagai rujukan aku gak nanti.

Soalan

Saya seorang ibu muda yang sangat mementingkan soal pendidikan anak. Tidak dinafikan ibu bapa mahukan menjaga dan mengasuh anaknya sendiri. Dalam keadaan tertentu, tugas itu tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya.

Masalah saya adalah untuk mencari penjaga atau taman asuhan, pusat jagaan atau kelas fardu ain yang baik untuk anak-anak. Saya berharap puan dapat membantu dalam hal ini.

Jawapan

Sebagai seorang yang menguruskan taska, tadika dan pusat jagaan harian kanak-kanak selama lebih 10 tahun, insya-Allah saya dapat membantu puan.


Ada beberapa tips dan kriteria pemilihan pusat jagaan kanak-kanak.

  • Mesti berdaftar.

Taska dan pusat jagaan mesti berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan tadika pula dengan Jabatan Pelajaran.

  • Berjumpa, bersemuka dan berbincang dengan pengusaha/penyelia.

Hasil perbincangan itu puan dapat melihat dan menilai sendiri bahawa dia mengetahui sedikit sebanyak mengenai tata cara, peraturan dan penjagaan anak-anak.

Pastikan dia itu seorang yang mesra, peramah dan penyayang. Daripada situ juga puan boleh menilai sama ada dia mempunyai pengalaman, terlatih, minat pada tugas dan ikhlas.

Jika dia suka kerja itu, maka anak anak kita akan gembira. Keikhlasan, pengalaman dan pendedahan latihan sangat penting.

  • Kebersihan.

Pastikan puan masuk ke dalam kelas dan melihat dapur. Pastikan ia dalam keadaan memuaskan.

  • Bayaran Yuran.

Puan perlu bertanya dengan sejelas-jelasnya dan kalau memungkinkan boleh tawar menawar jika yurannya terlalu mahal. Buat perbandingan dengan pusat jagaan lain. Tanyakan juga bayaran lebih masa jika puan lambat mengambil anak.

  • Program.

Pastikan pusat itu mempunyai program tersusun supaya anak-anak mendapat pengisian mental, jiwa dan emosi sewajarnya.

  • Takaful.

Pastikan pusat itu mempunyai insurans takaful.

  • Kegiatan membabitkan ibu bapa.

Adakah mereka menggalakkan kegiatan seumpama?

  • Peraturan taska/tadika/pusat jagaan. Pastikan pusat jagaan mempunyai peraturan dan simpan satu salinannya.
  • Keceriaan.

Pastikan suasana riang dan ceria di sekitarannya. Suasana banyak faktor penggalak pengembangan minda anak-anak.

  • Fardu ain.

Ada tadika dan pusat jagaan menawarkan pembelajaran fardu aini. Bagaimanapun, puan perlu pastikan bagaimana mereka menekankan kegiatan amali mengambil wuduk dan solat.

  • Bayaran balik.

Puan perlu bertanya mengenai bayaran yang telah dibayar jika bertukar fikiran sebelum habis sebulan anak dihantar ke situ. Bolehkah puan dapatkan sebahagian bayaran balik daripada yuran yang dibayar? Ramai ibu bapa tertipu dalam perkara ini.
Bagi anak yang berumur empat tahun, mereka boleh dihantar ke taska, tadika atau pusat jagaan.

Saya lebih suka menghantar anak ke taska kerana konsep bermain sambil belajarnya yang lebih bebas dan sesuai pada tahap usia ini.

  • Senyum selalu. Banyak berdoa dan tawakal. Insya-Allah, semua masalah boleh diatasi.




1 ulasan:

Arif Iskandar berkata...

Tahniah dah dapat keje!!! Thankz for da good info..